2030. aastaks valmiv Rail Baltic on Eesti riigi üks suurimaid investeeringuid Eesti taasiseseisvumise ajal. Suur osa selle investeeringu kasust tuleb ka Pärnumaale. 870 kilomeetrine Rail Baltica raudtee ühendab kolm Baltiriiki ülejäänud maailmaga. Ühtlasi toob see Pärnule palju lähemale Tallinna, kuhu tulevikus jõuab 40 minutiga ja Riia, kuhu kestab sõit umbkaudu üks tund. See tähendab, et siinne elukeskkond muutub palju atraktiivsemaks. See loob piirkonda juurde uusi töökohtasid ning pakub ka atraktiivseid võimalusi neile, kes saavad teha kaugtööd.
Ehitus
Praeguste plaanide järgi lõppeb suuremas osas projekteerimine 2023. aasta lõpuks. Selle aja jooksul viiakse raudteekoridoris läbi ehitusuuringud, keskkonna uuringud, samuti keskkonnamõjude hindamine. Selle põhjal koostatakse raudtee alusehituse, pealisehituse ning raudteega seotud rajatiste ehitamiseks detailne projekt. 2023. aastal peaks algama kohaliku kaubaterminali ehitus. Valmis peaks saama ka Pärnu rahvusvahelise reisiterminali projekt ning seejärel kuulutatakse välja ehitushange.
Kohalikud peatused
Peale rahvusvaheliste terminalide Tallinnas ja Tartus tuleb Eestisse ka 12 kohalikku väiksemat peatust. Pärnumaale tuleb nendest 5 peatust:
- Kaisma;
- Tootsi;
- Urge;
- Surju;
- Häädemeeste.
Kaisma, Tootsi ja Urge peatused on hetkel projekteerimisel ning peaks valmima 2023. aastal. Surju ja Häädemeeste peatuste projekteerimine seisab uue Lõuna-Pärnumaa planeeringu kinnitamise taga. Kohalikud peatused annavad kindlasti uut hingamist kõikidele asulatele. See tähendab, et tulevikus on võimalik elada mõnusalt Häädemeeste männimetsade vahel ja sealt liikuda rongiga Pärnusse ning sealt juba suurtesse keskustesse. Kindlasti tuleks mainida ka Tootsi piirkonda, kuhu juba praegu ehitatakse Eesti võimsamat tuuleparki.
Milline näeb välja Rail Balticuga Pärnumaa?
Usume, et Pärnumaa saab tänu Rail Balticule täiesti uue hingamise. Siinset elukeskkonda on kohalikud alati hinnanud, kuid nüüd muutub tänu kiirele ühendusele ülejäänud maailm palju kättesaadavamaks. See tähendab ka erinevaid investeeringuid muudes valdkondades. Kindlasti muutub atraktiivsemaks siinne ettevõtluskeskkond, sest lisaks kiirele raudtee transpordile areneb ka kohalik sadam ning lennujaam. Kohaliku ettevõtluse areng loob uusi töökohtasid ning kokkuvõttes suureneb seeläbi ka rahvaarv. Kindlasti tähendab suurenev rahvaarv ka suuremat nõudlust kinnisvara järgi. City24 kinnisvara eksperdid on ennustanud, et tulevikus võib kinnisvara Pärnus olla kallim kui Tallinnas. Seega on juba praegu hea aeg mõelda siia investeerimise peale. Oleme ise mõelnud, et Pärnumaal võiks elada jälle üle 100 000 inimese. Eeldused selleks on igatahes kõik olemas.
Siit näeb ka videot Pärnu rahvusvahelise reisiterminali kohta: