Selgusid Pärnumaa Ettevõtliku Kooli edulood
Teisipäeval selgusid Pärnumaa Ettevõtliku Kooli edulood, kellest kolm parimat lähevad edasi võistlema üle-eestilisele konkursile. Kokku said tunnustuse 9 Pärnumaa edulugu.
Haridusprogramm Ettevõtlik Kool hakkas Eestis laiemalt levima alates 2016. aastast, kus Haridus- ja Teadusministeeriumi ning Euroopa Liidu vahendite toel oli võimalik pakkuda programmiga liitumist üle terve Eesti.
Tänaseks on võrgustikuga liitunud ligi 200 kooli ja lasteaeda üle terve Eesti. Pärnumaalt on võrgustikus 14 kooli ja üks lasteaed.
Ettevõtliku Kooli võrgustiku eestvedamisel on saanud alguse iga-aastane edulugude konkurss, algatajaks ja kaaskorraldajaks ollakse üle-eestilisele haridusfestivalile.
Üleriiklikule konkursile pääses kolm edulugu
Pärnu-Jaagupi Põhikool – Õppeaasta alguse stardilaager
Koolipere ühise pingutuse tagajärjel oli 1.-3. septembril kogu kooliperel võimalus õppeaastat alustada tavapärasest huvitavamalt. I kooliaste startis klasside kaupa, II ja III kooliastme õpilastele pakkusid õpetajad välja põnevaid teemasid, millega esimesed kolm koolipäeva tegeleda. Tutvuti näiteks rallispordi ja kunstiga; mitmed tegevused ja väljasõidud olid seotud teaduse ning kultuuritegevustega. Lastele pakuti võimalust külastada mitmeid populaarseid kohti Pärnus, Tartus ja Tallinnas, kuhu õpilased ise polnud veel leidnud võimalust minna.
Eduloo eestvedajateks olid endine Pärnu-Jaagupi Põhikooli direktor ja praegune Pärnu Ühisgümnaasiumi õppejuht Katrin Kohjus ning projektijuht noorsootöö alal Anne Alus.
Sindi Gümnaasium – Erinevate klasside ühised lõimingutunnid
Sindi Gümnaasiumis on oluline õppeainete lõimumine ja koostöö ning selle raames korraldati erinevate klasside ühised ettevõtliku õppe õuetunnid. 2. ja 6. klasside õpilased moodustasid segameeskonnad, omavahel jaotati ära ülesanded ja rollid. Üks meeskond tegeles plakati tegemisega, teine mõtles välja video stsenaariumi ning kolmas valis välja filmimiseks sobiva koha ja tegi klipid. Lõpptulemusena valmis kohvikute päevale reklaamvideo. Kuigi õpilaste vanusevahe oli 3-4 aastat, suutsid nad väga hästi koostööd teha ja rolle jagada. Kogu protsessi juures jäid õpetajad pigem mentori rolli, lastes õpilastel katsetada, kogeda, eksida ja ka õnnestuda.
Eduloo eestvedajateks olid ettevõtliku õppe koordinaatorid Evelyn Sillaots ja Georgina Ristoja.
Vändra Gümnaasium – Ürdiaed kooliaeda!
Vändra Gümnaasiumi 1.a, 1. b ja 5. klassid osalesid kevadel projektis “Ürdiaed kooliaeda!”, mille käigus rajati Vändra Gümnaasiumi kooliaeda kaasaegne ürdiaed. Kooliaed saab kahe aasta pärast 100 aastaseks ning on üks vähestest kooliaedadest Eestimaal, mis on järjepidevalt tegutsenud kooliaiana. Ürdiaed on kingitus 1. ja 5. klassi õpilaste poolt Vändra Gümnaasiumile, mis sai sel aastal 100 aastaseks. Ürdiaeda saab kasutada õppetöös- praktiseeritakse seemnete külvamist ja taimede istutamist, aeda kasutatakse taimede õppimisel ning saadusi ürdisoolade valmistamisel. Õpiti palju- arendati meeskonnatööd ja planeerimisoskusi, suurendati keskkonnaalaseid teadmisi ning kaasati õpilasi üheskoos kaasa mõtlema tervisliku toitumise teemal.
Eduloo eestvedajateks olid õpetajad Riina Kirkmann, Kadi Aruste, Angeelika Mägisalu, Hille Arumäe, Ester Vahter.
Teised parimad edulood
Häädemeeste Keskkool – Rahvusvaheline robootika projekt INTEGRA Häädemeeste Keskkoolis
Häädemeeste Keskkoolis viidi Rene Kurmi ja Astrid Rosenbergi eestvedamisel läbi Rahvusvaheline robootika projekt INTEGRA. Tegemist oli Erasmus + projektiga, mille eesmärgiks oli lõimida robootikat erinevatesse õppeainetesse.
Arendavad projektinädalad õpilastele ja õpetajatele toimusid lisaks Eestile ka Lätis, Leedus ja Sloveenias.
Projekti olid kaasatud kõik Häädemeeste Keskkooli 7.- 12. klasside õpilased, kes andsid oma panuse Eestis toimunud projekti edukale kulgemisele – ette olid valmistatud ingliskeelsed giidituurid ja aaretejaht Pärnus ning liikumistegevused Häädemeestel.
Kogu projekti jooksul pandi lisaks robootikaalaste teadmiste kogumisele proovile ka osalejate suhtlemis- ja koostööoskused.
Jõõpre Kool – Teadmised ja loovus käsikäes
Jõõpre kooli eduloo eestvedajateks olid Mati Sutt, Ivi Sutt, Marika Vahter ja Tõnis Türk. See oli ettevõtmine, kus osavalt ühendati teadmine ja loovus, 8-ndate klasside õpilaste loovtööde valmimisse kaasati lisaks kooli personalile ka ettevõtjaid. TULEM-i põhimõtetele tuginedes hinnati eelnevalt õpilaste varasemad teadmised, kohandati need õppe-eesmärkide ja õpiväljunditega ning läbi aktiivõppe meetodite viidi läbi elulised ja praktilised tegevused. Tehti nii individuaalseid kui ka meeskonnatöid. Kogu selle pika protsessi tulemusena valmis praktilise väärtusega töid nii õpilaste kodude kui ka kooli jaoks.
Sel moel loovtöid ellu viies arenesid õpilastes nii kultuuri- ja väärtuspädevus, sotsiaalne ja kodanikupädevus, õpipädevus, suhtluspädevus, ettevõtlikkuspädevus kui ka digipädevus. Valmisid väga erinevad tööd alates putukahotellist ja lõpetades purjetamise ja tai poksiga.
Kihnu Kool – Kihnu kogukonna ettevõtlikud noored kultuuri edasikandjad
Kihnu koolis direktori Jana Ruubeli eestvedamisel on leidnud aset süsteemne kogukonna arendamine. Kooli poolt on kaasatud 5-16-aastased Kihnu lapsed ja noored, lasteaia ja põhikooli õpilased ning nendega koostöös ja ühisel jõul on Kihnu pärandit tundma ja austama pandud ka laiem ring.
Kogu kooliaasta jooksul on lastele pakutud pilliõpet, õpitud kihnu- keelseid laule ning tutvustatud neid külalistele. Omandatud oskusi on esitletud erinevatel pidustustel paljude aastate jooksul. See on loonud aluse Kihnu kultuuri jätkusuutlikkusele. On loodud kogukondlik koostöö, mis aitab hoida väärtuslikku Kihnu pärandit.
Eduloo eestvedamisega on lisaks Kihnu Kooli juhile ja õpetajatele seotud Kihnu valla, ettevõtete, Kihnu muuseumi, SA Kihnu Kultuuriruum esindajad.
Sindi Gümnaasium – Ettevõtliku õppe päevad
Sindi Gümnaasiumis on ettevõtlik õpe au sees kõigis klassides. Noorematel on fookuses rahatarkus, vanemad õpilased saavad kätt proovida mini- ja õpilasfirmade loomisel. Soovides oma aine õpetamine võtta kokku ühise üritusega, kuhu on kaasatud kõik Sindi Gümnaasiumi õpilased ja õpetajad, korraldati ettevõtliku õppe päevad.
Ettevõtliku õppe päevadel mängiti Ettevõtlusküla mängu “Ettevõtlik pere”, kus igaüks sai rakendada aasta jooksul ettevõtliku õppe tunnis õpitud teadmisi, toimus Cashy võistlus ning külastati kohalikke ettevõtteid.
Tegevuste kaudu arendati õpilastes ettevõtlikuspädevust ning sellega minnakse hooga edasi!
Eduloo eestvedajateks olid ettevõtliku õppe koordinaatorid Evelyn Sillaots ja Georgina Ristoja.
Sindi Gümnaasium – Sindi Gümnaasiumi Playback 2022
Noorte endi algatusel ning Hendrik Sauväli ja Vanessa Viikoja eestvedamisel elustasid noored pandeemia tõttu pikaks ajaks tähelepanuta jäänud ühisüritused ja korraldasid kaua oodatud ja meeleoluka jäljendamise võistluse Playback 2022. Selle üritusega pandi proovile noorte ettevõtlikkus ning arendati mitmeid inimsuhete ja kultuuriga seotud pädevusi. Läbi enese teostamise kogeti kaaslaste väärtushinnangute mitmepalgelisust ning arendati nende aktsepteerimise oskust. Protsessi käigus sai noor ise teadlikuks oma tugevustest ja nõrkustest ning õppis erinevaid olukordi analüüsima. Selle ürituse osaliseks olemine oli noorte endi jaoks põnev võimalus paljude eluliste pädevuste arendamiseks ja mõtestamiseks.
Eduloo eestvedajateks olid õpilased Hendrik Sauväli ja Vanessa Viikoja.
Vändra Gümnaasium – Vändra Gümnaasiumi taarakastid
Vändra Gümnaasiumi noored märkasid, et nende koolis on taara ja tavaprügi segamini. Sealt arenes idee teha koolile taarakastid. Ideest liiguti edasi teostuseni ning õppetöö raames valmistati taarakastid.
Taara kogutakse kokku, viiakse ära ja saadud raha annetatakse loomade varjupaigale. Töö käigus õpiti klassina suhtlema ja kasutama erinevates tundides saadud teadmisi. Kogeti, et heategusid on võimalik teha ka lihtsate muudatuste ellutoomise abil.
Eduloo eestvedajateks olid õpilane Henri Pari ja õpetaja Reilika Kivisild.
Uudis avaldati: 19.10.2022