Pärnumaa koolide õppereisid andsid mitmekülgseid ja inspireerivad kogemusi
Sel kevadel kirgastasid sadade Pärnumaa õpilaste koolipäevi õppereisid erinevatesse ettevõtetesse, haridusasutustesse ja organisatsioonidesse. Noored said teada mitmeid üllatavaid fakte – näiteks seda, et puitu leidub nii närimiskummis, küünelakis kui telefoni kaitsekileski.
Samuti pääseti ettevõtete telgitagustesse, et näha, kuidas robot koob vaipa, kuidas drooniga päiksepaneelide korrasolekut kontrollida ja palju muudki põnevat. Kokku toimus 26 õppereisi 42 erinevasse asutusse ja reisidest sai osa ligi 800 õpilast 12 koolist.
Õppereisid annavad võimaluse noortele tutvuda kohalike ettevõtetega
Õppereisid rikastavad traditsioonilisi koolitunde ja annavad õpilastele võimaluse tutvuda erinevate tööstusharude ja valdkondadega, milles tegutsemisele muidu ei pruugi osata mõelda. Ettevõtteid külastades saavad õpilased aimu, milliseid oskusi ja kvalifikatsioone erinevates valdkondades vajatakse ning millised tööülesanded on seotud erinevate ametikohtadega. Matemaatika, teaduse ja tehnoloogia tundides õpitu saab omakorda elulise tähenduse, kui õpilased näevad, kuidas neid teadmisi reaalses töökeskkonnas kasutatakse. Kohtumine edukate ettevõtjate või spetsialistidega innustab aga noori oma õpingutes rohkem pingutama ja suurelt unistama.
Näiteks Vändras tegutsevas OÜs Balti Trafo said õpilased põhjaliku ülevaate ettevõtte ajaloost ja praegusest tegevusest. Suurt huvi pakkusid erineva suuruse ja värviga trafod, sealhulgas imepisikesed ja tohutult rasked trafod. Lisaks said õpilased teada, et sulatina temperatuur võib ulatuda kuni 450 kraadini. OÜs Valley oli aga põnev näha, kuidas Uus-Meremaalt pärit lõngad värvitakse esmalt Leedus, misjärel valmivad Eestis imekaunid vaibad. Õpilased jälgisid huviga, kuidas robot koob vaipa ja kuidas vaip valmib käsitsi kududes. Samuti tutvuti vaipade puhastamise, korrastamise ja ääristamisega.
Lääneranna vallas tegutseva element- ja moodulmajatehase OÜ Greencube külastusel tutvuti uudse ehitamisviisiga, mille puhul pole enam vaja endale ehitusbrigaadi koju tellida ja maja valmimist oodata, vaid see kerkib hoopis kiirelt Greencube platsil. Seejärel sõidutakse aastaringselt elamiskõlbulik maja kliendi koju ja uued majaomanikud saavad kohe sisse kolida.
Fibenol Imavere OÜs on tootmine viidud 90% ulatuses jääkideta tootmise tasemele. Fibenoli missiooniks on puidu väärindamine innovaatilisemal ja keskkonnasõbralikumal moel, pakkudes alternatiivi senisele naftal põhinevale materjalitööstusele ning tootes jätkusuutlikke madala jalajäljega biomaterjale. Tootmisprotsessidega käidi tutvumas veel Metsä Wood Eesti OÜs, kus valmistatakse kasepuust vineeri; Leca OÜs, kus valmistatakse kergkruusa ja Boardic Eesti OÜs, kus toodetakse puittaarat ja puitaluseid.
Pärnu Amservis tutvusid õpilased erinevate ametikohtadega. Seal rääkis iga töötaja oma ülesannetest, tööandja väärtuspakkumisest, tööks vajalikest kompetentsidest ja haridusest.
Lovaloovus OÜ külastusel tutvuti skulptoritest pererahva kivilõikeateljeega, Levikivi OÜs said õpilased aga näha, kuidas töödeldakse maakive ja milliseid masinaid kasutatakse kivi edasisel töötlemisel.
Külastati toiduettevõtteid
Õppekäikudega jõuti ka mitmetesse toiduvaldkonnas tegutsevatesse ettevõtetesse. Näiteks tutvuti Pajumäe Talus veiste ja mahetoodete tootmisega. Mahlametsa OÜ tehases üllatas aga õpilasi tootmisliinide puhtus ja mobiilsus. Lisaks tootmisprotsessidega tutvumisele sai seal maitsta erinevaid mahlasid ja Rosenberry jäätiseid. Ettevõte lähtub jätkusuutliku ringmajanduse põhimõtetest, kasutades keskkonnasäästlikke elektri- ja veelahendusi ning suunates tootmisest vabanevad jäägid taaskasutusse. OÜs Hellar ja Pojad valmivad paljude eestlaste lemmikuks saanud kõrsikud. Leibur ASis vaadati leiva valmistamist ja pakendamist. Sellele õppekäigule lisas põnevust rangete turvameetmete järgmine, et vältida tooraine saastumist.
Solarstone OÜ külastusel tutvusid õpilased päikesepaneelide testimise ja jätkusuutliku päikesekatuse lahendustega. Õpilased said jälgida drooni abil päikesepaneelide korrasoleku ja katuse soojuspidavuse määramist. Droonidega puutusid õpilased kokku ka Päästeametis, kus lisaks tehnikaga tutvumisele oli huvitav kuulata, kuidas saada päästeametnikuks ja mis on oluline pealiku töös.
Wee Rec OÜ külastusel tutvusid õpilased elektri- ja elektroonikajäätmete ning plastpakendite ümbertöötlemisega. Õpilased said teada, kuidas jäätmed saavad teisese toormena uue elu. Kodumajapidamises tekkivaid plastikjäätmeid taaskasutav OÜ Neular valmistab neist erinevaid profiile, mida saab kasutada terrasside, aedade, seinte ja kõige muu ehitamiseks.
AS Printall trükikoja külastusel oli üllatuseks see, kui suured on trükikoja toodangu mahud. Põnev oli näha trükiplaati, trükimasina töötamise kiirust ja suurust, tootmisliinide roboteid ja automaatikat ning saada kokkuvõtteks teada seda, et kõike kontrollib ikkagi inimene.
Avastamisrõõmu pakkusid Iru elektrijaam, Keila-Joa hüdroelektrijaam ning Paldiski tuule- ja päikesepark. Harku Uuskasutuskeskuse suurladu andis aga aimu, milline on meie ületarbiva elustiili jalajälg.
Tallinnas, Tartus, Järva- ja Viljandimaal külastatud kõrg- ja kutseõppeasutustes tutvuti sealsete õppimisvõimalustega, saadi teadmisi erinevatest õppevormidest ja praktikumidest, ülevaadet tudengielust ja haridusasutuste tehnilistest võimalustest.
AHHAA Keskus ja Rakett69 Teadusstuudio pakkusid õpilastele võimalust teha koostööd ja panna proovile oma teadmisi ning loovust. Noored said osaleda erinevates töötubades ja lahendada loogikaülesandeid.
Õppereise korraldasid Pärnumaa koolid Pärnumaa Arenduskeskuse initsiatiivil ja projekti “Pärnumaa innovatsioonikeskus KOBAR” toel. Õppereiside eesmärgiks oli külastada Pärnumaa Arengustrateegiast 2035+ ja Teadus- ja arendustegevuse, innovatsiooni ning ettevõtluse (TAIE) arengukavast 2021–2035 infotehnoloogia, inseneeria, robootika, mehhatroonika, kohalike ressursside väärindamise (puit, toit, maavarad, jäätmed jne), ringbiomajanduse, ringmajanduse, toidutehnoloogia ja tervisetehnoloogia valdkondades tegutsevaid ettevõtteid või nende valdkondade õpetamisega tegelevaid haridusasutusi.
Uudis avaldati: 26.06.2024