Häädemeestel toodeti jaanuaris 40 000 kuupmeetrit kergkruusa
Mullu augustis Häädemeestel taasavatud Leca kergkruusatehas on jõudnud plaanitud mahtudeni, jaanuaris toodeti ligi 40 000 kuupmeetrit. Aastaeesmärk on aga toota 400 000 kuupmeetrit kergkruusa.
Leca Eesti kergkruusatehase juht Tormis Vilberg ütleb, et tootmist 2022. aasta augustis alustades teadis kogu meeskond, mida teha, kuid praktilisi kruusatootmise kogemusi oli veel vähe. „Omandasime eneselegi ootamatu kiirusega vajalikud oskused ja rutiinid töövõtetes. Esimene stabiilse tootmisega kuu oli möödunud aasta detsember ja jaanuaris ületasime Saint-Gobaini eelarvelisi ootuseid. Korralik tootlikkus on andnud aluse heale tulemusele,“ räägib Vilberg. Ta ütleb ka, et 2023 aasta tuleb realiseerida korralikuks referentsaastaks, et siis tublilt tulemuselt edasi areneda.
Täna eksporditakse kergkruusa Rootsi, kuhu läheb keskmiselt kaks laeva kuus, lisaks Soome ja Leetu. Teine pool toodangust läheb kohapeal Fibo plokkide valmistamiseks. Leca Internationali juht Harald Cholewa ütleb, et suurte infrastruktuuri projektideni, milleks on näiteks Rail Baltica, läheb veel aega ja seetõttu eksporditakse kruusa teistesse riikidesse, üks neist on Rootsi. Seal kasutatakse kergkruusa taristuprojektides – teedeehituses, sildade, tunnelite rajamisel.
Kasvavad turud
Eesti ja Balti riigid on infrastruktuuri ehituse poolest kasvavad turud, ehitusmaterjalitootjad ootavad Rail Balticu hankeid ja Harald Cholewa märgib, et eeskätt tahetakse vähendada transpordi vahemaid tootmisest kasutuskohani. Teiseks plussiks nimetab ta siinset tootmistaristut ja kogenud, oskustega töötajaid Häädemeeste tehases ja kolmandaks tooraine olemasolu. „Me oleme energiatundlikud, Eestis on hea energeetiline situatsioon ja savi on siin rohkem kui me vajame, oleme kindlustatud sellega,“ kinnitab ta.
Tehase taasavamise otsus tehti hulk aega tagasi, kui Rail Baltic ei olnud veel otsustatud. „Sellest küll juba siis räägiti. Meie otsustusprotsessis oli see väiksem faktor. Täna on sellest saamas väga suur projekt kogu Balti riikide jaoks ja avab meile võimalusi pakkumaks kergkruusa. Pinnase iseärasused annavad eelised kergkruusale ja need kogused, mis me täna saadame Rootsi, jäävad siis siia. Firmade vajadused, kes korraldavad Rail Balticu hankeid, on väga suured ja ulatuvad miljonite kuupmeetriteni. Meil on tehniline võimekus selliseid koguseid pakkuda, samas on meil Eesti ümbruses teisigi Leca tehaseid, kui me ei suuda Häädemeestelt kõiki nõudmisi rahuldada,“ kinnitab Leca Internationali juht.
Leca International on osa Saint-Gobaini kontsernist, tegutsetakse enam kui 10 riigis Euroopas ja valmistatakse eluaseme-, infrastruktuuri- ja veemajandusturule kergkruusa ning ehitusplokke.
Uudis avaldati: 27.02.2023